Akrobatika kezdőknek
SZERZŐ: SZARKA ÁKOS
2022.
Ha az ember kicsit belemélyed a kutatómunkába, azzal kapcsolatosan, hogy hogyan tanulhatna meg húzódzkodni vagy fekvőtámaszozni, hamar szembesül azzal, hogy a sajáttestsúlyos edzésben nem csak ezt a két mozgásmintát lehet megtanulni. Léteznek nehezebbnek tűnő, akrobatikus mozdulatok, támaszban forgás a húzódzkodó rúd körül, vagy ,,lengés”, ,,hintázás” szintén a húzódzkodón függve. Sokakban élénk tévhitként el, mennyire zárt világ ez az akrobatikus mozgásrendszer számukra. Hivatkoznak félelemre, erőhiányra, korukra, ügyességükre. Ha egy szimbolikus képpel kéne elmagyaráznom, olyan ez, mintha odavezetnélek egy 30 méter magas toronyhoz, és te rávágnád, hogy erre lehetetlen feljutni. De ezután jönnék én, aki megmutatná, hogy a torony hátulján van egy titkos bejárat, ahol ha bejössz velem, végigvezetlek a tetejéhez. Igen ám, de belépve a toronyba, azt mondod, nem tudsz tovább menni, mivel itt korom sötét van, és nem látod, hova szabad lépni. Viszont ott vagyok én, aki ismeri ezt a tornyot évek óta, tehát vakon feltalál a tetejére, vezetve téged.
Az elvont képpel talán érthetőbbé válik a valós viszonyod az akrobatikus mozdulatokkal. A torony egy akrobatikus mozdulat, te vagy a tanítvány, én az edző, a torony titkos ajtaja és a felfelé vezető lépcső pedig a rávezető gyakorlatok rendszere, amit én, edzőként ismerek, és egyenként tanítok meg neked. Elsőre beláthatatlan távra van tőled a cél, de van egy biztos út hozzá.
De azon túl, hogy annyit állítok, képes vagy rá, szeretnék konkrét információkkal szolgálni, hogyan is épül fel egy ilyen mozdulat megtanulása, milyen szempontok mentén haladunk mi ,a saját oktatási rendszerünkben.
Koordinációs képességek:
Elvitathatatlan tény, hogy ezekhez a mozdulatokhoz minél jobb koordinációt szeretnénk elérni. Összefoglaló a megnevezés, konkretizálva gondolni kell itt az egyensúlyérzék fejlesztésére, az izomérzés fejlesztésére, a térbeli koordináció fejlesztésére.
- Az egyensúlyérzéket unilaterális, álló gyakorlatokkal fejlesztjük, több variációban. Ezzel párhuzamosan fejlesztjük az egyensúlyérzéket kartámaszban is. Nem rögtön a kézállásra kell gondolni, hanem könnyebb testhelyzetekben is.
- Az izomérzés egész a hengerezéstől indul, ahol megtanítjuk, milyen ingerre számítson, milyen érzés visszajelzést keressen miközben áthengerezi magát a tanítvány, továbbá a gyakorlatok közben külsőleg, a mozgató izmok tapintásával, stimulálásával segítjük a mozgását, így kívülről is megtanulja izoláltan érezni, irányítani egy-egy testrészét mozgás közben.
- A térbeli koordinációt könnyebb testhelyzetváltásokkal kezdjük, mint mérlegállás, majd bukfenc, cigánykerék és stb gyakorlatokkal tanítjuk meg, a különféle síkokból történő elmozdulást, visszarendeződést.
Kondicionális képességek:
Több alpont is felmerül ezt az ágat tekintve. Egyrészt több területen kell erő alapot teremtenünk, de fontos tudni, hogy nem kell kimagasló erőre gondolni, tehát több akrobatikus mozdulat elsajátítható anélkül is például, hogy valaki saját testsúllyal tudna húzódzkodni, fekvőtámaszozni. A mobilitás is fontos szempont, hisz például ez az én pufferzónám, ami megvéd korrekció esetén.
- Erőn belül az egyik legfontosabb a törzserő lesz. Ez a terület óvja a gerincem, de ez szállítja az erőt is. Ha például lábban, vagy karban megindítok egy mozgást, akkor az előfeszített törzsem fogja továbbvinni az erőhatást a teljes testre. A felsőtestben vízszintes evezéssel és fekvőtámasz variációkkal kezdjük meg a kondicionálást a bevezető akrobatikus mozdulatokra, de megjelennek olyan talajközeli mászások, amikkel a fejfölötti pozíciót is előkészítjük egy akrobatikus mozdulat során előforduló terhelésre.
- Mobilitásból sosem elég. Egy egy akrobatikus mozdulatnál nagy szabadságot és biztonságérzetet ad, hogy az adott mozdulathoz kisebb mozgástartomány szükséges, mint amire képes vagyunk. Így neki merünk állni, mert merünk hibázni, hisz tudjuk, hogy nem sérülünk meg húzódással például. Azt lehet mondani, hogy két edénnyel dolgozunk. Az egyik a klasszikus, szakmai körökben jól ismert erő, amely minél nagyobb annál több minden fér bele, de van egy még nagyobb edény, a mobilitás, amely az erőt is magában foglalja. Aktív mozgástartomány növelés az állandó célkitűzésünk csípőizületet és vállat tekintve. Tesszük ezt erre alkalmas guggolás variációkkal, lábemelésekkel, vagy váll esetében hídra rávezető helyzetekkel például. Mindemellett ide sorolható az alkar előkészítés is, mely fontos, hogy minél mobilabb legyen, hisz ha egy csukló kötött, a felmerülő terhelést nem képes kivezetni és az tovább hárul a könyökizületre, vagy a vállra.
Pszichológiai tényezők:
,,Nem merem, mert félek ott fent, és félek esni.” Ez az az összefoglaló mondat, ami persze sosem hangzik el, de edzőként pontosan tudom, és látom, hogy erről van szó. Ezért két dolgot csinálunk, mint szinte minden tanulási folyamatnál: lelassítjuk a mozdulatot, és levesszük a terhelést. Hogyan? akrobatikus mozdulat esetében, lemegyünk alacsonyabb rúdra, ami kevésbé ijesztő magasságban van, továbbá körbeszivacsozzuk, ami nem arról szól, hogy a biztos eséstől megóvja a tanítványt (mindamellett, hogy természetesen megóvja, ha szükséges) hanem arról, hogy biztonságban érezze magát. Viszont ehhez arra is szükség van, hogy átérezze, milyen az esés, tehát ezt is felvezetjük esési gyakorlatokkal. Igen ám, de hiába vagyunk lent, és puha játszóházi körülmények között, a mozdulatoknak van egy sebessége, ami akrobatikus mozdulatok esetében egy kezdőnek lekövethetetlenül gyors. Ezért van szükség az edzői kézre, végigasszisztáljuk a tanítványt, megtartva, lassítva mozgását, ahol szükséges. Így ami 5 perce még felfoghatatlan mozdulat volt, belassítva, kikönnyítve már teljesen érthető, és szintén 5 perc múlva, már megy valós sebességgel is, önállóan.
Tehát igen, létezik akrobatika kezdőknek is, nem beláthatatlan, sőt, edzői segítséggel nagyon is a jelen tudása. Van, aki azért kezd bele, mert egykor tornázott és ismerősek neki az olyan mozdulatok, mint a kelepforgás, van, aki a játszótérről érzi ismerősnek a mozdulatokat, van aki pedig csak szimplán annyira őrültségnek hitte, amit lát, hogy azért próbálta ki ezt a mozgásformát, de a nap végén mind megcsinálták, amiért jöttek.