Edzéscélok, csak szerényen!

SZERZŐ: SZARKA ÁKOS

2022.

A napokban tett ki egy bejegyzést az egyik kollégám, Jokhel Mátyás azzal a címmel, hogy a mozgástanulás időbe telik. Nagy örömmel olvastam ezt a pár sorát, és hamar el is döntöttem, hogy mindenképp szánok erre a témára még néhány karaktert én is, mert az ügy jó, fontos, és még több tisztázást igényel a köztudatban.

Amikor a tanítvány besétál hozzám, az egyik első téma, amit érint a beszélgetésünk, hogy miért kezd bele az edzésbe nálam. Tehát, hogy milyen célja van az edzéssel. A válaszadásban némi mankóval szoktam szolgálni, a következők szerint:

  • Van-e valami konkrét mozdulat, amit meg akar tanulni. A húzódzkodás, a muscle up vagy a zászló emblematikus elemei a street workoutnak, ezeket sokan szeretnék is elsajátítani.
  • Kiegészítésképpen jött-e hozzám a fő sportja mellé, amelyet fejleszteni szeretne azzal, hogy nálam megerősíti a sportágában szükséges, valamely képességet. Ilyenek például az OCR versenyzők, akik futni nagyon tudnak, de függésben létezni már sokkal kevésbé, mászni meg még annyira se sok esetben. Ennek végeredményeképpen kiválóan amortizálják le vállukat, ha nincs meg a megfelelő erőnléti alapjuk. Teszem hozzá az OCR versenyek egyébként is a legvállőrlőbb sportágak közé tartoznak, mivel egyrészt időre kell végezni, másrészt változó akadályok között, harmadrészt legkülönfélébben kitekeredett testhelyzetben kell egyik karról a másikra továbbterhelni.
  • Izomtömeget szeretne növelni
  • Definiáltabb, szárazabb, szálkásabb szeretne lenni
  • Fogyni szeretne
  • Egészséget szeretne fejleszteni, fenntartani

Én hajlok afelé, hogy az emberek hozzászoktak ahhoz, hogy megvesznek dolgokat. Nem olyan nagy lépés, életesemény már, hogy lecserélem a telefonom, ruhatáram, cípőm, hogy nagyobb tételt ne említsek. Erre azért térek ki, mert amikor edzésre érkeznek, akkor is előfordul véleményem szerint, hogy hasonló élethelyzetben érzik magukat, mint amikor bemennek a szalonba egy új autóért: leteszik a pénzt és viszik a terméket, amit megvettek, és mivel megvették, azonnal az övék és azonnal vinni is akarják.

  • ,,Még mindig nem megy a…nevű gyakorlat!” – tanítvány

Ez itt nem így néz ki. Itt nem a kedves kuncsaft, hanem a biológia diktál. És különben is: szerényebben, ha kérhetem. Ki látott már olyat, hogy elmegy valaki egy tanfolyamra, és már a tanfolyam közben evidenciaként tekint az ott tanulandó képességekre, legyen az akár nyelv, akár kétkezi, akár elméleti szaktudást?

Az edzés megkezdése olyasmi, mint egy hangszer megtanulása, aminek szintén nagyon sok szintje van, de minimum években kifejezhető, hogy valami folyamatos, zenei élménynek nevezhetőt tudjunk produkálni rajta. Vagy tekinthetünk úgy rá, mint egy ház építésre, vagy egy hivatás megkezdésére, esetleg egy párkapcsolat kialakulására. De semmiképpen nem egy autó, amire összeraktam a pénzt tehát legyen azonnal az enyém minden funkciójával.

  • ,,Mennyi idő alatt lehet elérni az …. célt.” – tanítvány

Most, hogy a megfelelő mentális beállítódást tisztáztam néhány egyéb tényezőre is felhívnám a figyelmet, amik a fejlődés, és a különféle célok elérését befolyásolják, és amelyeket részben a fent említett bejegyzésben is megtalálhattok. Az alábbi felsorolásban olyanokat említek, amelyekre neked van hatásod, tehát Te tudsz rajta változtatni ITT ÉS MOST:

  • Heti edzésszám: ajánlott a 3 edzés / hét
  • Táplálkozás: ha biztosra akarsz menni, keress fele egy dietetikust, és utána ne lepődj meg, ha tartani is kell azt az étrendet, hiszen ezért hívják étrendnek.
  • Alvásminőség: koromsötét van a szobában ahol alszol? És néma csönd? Nincs egyetlen elekronikai fény, eszköz sem? Na, és mennyivel lefekvés előtt eszel utoljára? stb. stb.
  • Pozitív és negatív stresszfaktorok: Végtelen a lista, de a nap végén érdemes rápillantania az embernek, hogy a mindennapi stressz, amibe sodorja magát egy magasztosnak hitt célért, nem őrölte e fel véletlenül a mindennapi nyugalmát végérvényesen. És a negatív stressz az edzésben történő fejlődését is befolyásolja.